مهرستان سیتی

اخبار و معرفی شهرستان مهرستان و حوزه مکران

۱۴ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

ترحم به گرگ تیز دندان+تصاویر

چوپان فسایی به قاتلان گوسفندانش رحم کرد.
به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از شیراز، گرگ های گرسنه 60 راس گوسفند را در بخش ششده و قره بلاغ فسا دریدند و با بخشش چوپان فرار کردند.

مصیب مردانی دهیار روستای امیرحاجیلو گفت: صبح امروز سه گرگ با حمله به یک دامداری 30 راس گوسفند را کشتند و 30 راس گوسفند دیگر را نیز زخمی کردند.

سعید حیدری زاده چوپان گوسفندان گفت: وقتی قصد تیراندازی به گرگ ها را داشتم با خودم فکر کردم گوسفندان من که تلف شدند و دیگر راهی برای بازگشت آنها نیست بنابراین از کشتن گرگ ها منصرف شدم و اجازه دادم آنها فرار کنند.

در حالی صاحب گوسفندان گرگ ها را بخشید که  هر رأس بره گوسفند در بخش ششده و قره بلاغ فسا  200 تا 250 هزارتومان قیمت دارد.


ترحم به گرگ گرسنه+تصاویر

ترحم به گرگ گرسنه+تصاویر

ترحم به گرگ گرسنه+تصاویر

موافقین ۰ مخالفین ۰

حمله موشکی عربستان به سفارت ایران در یمن

رژیم سعودی سفارت ایران در یمن را با موشک هدف قرار داد.


حمله موشکی عربستان به سفارت ایران در یمن


به گزارش با مهرستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، منابع خبری گزارش دادند سفارت ایران در یمن مورد حمله موشکی عربستان قرار گرفته است.

در این حمله، بخشی از ساختمان سفارت ایران آسیب دیده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰

برداشت بی رویه و غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه پیگرد قانونی دارد

سرپرست اداره منابع آب شهرستان مهرستان از پیگرد قانونی برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه های این شهرستان خبر داد.

۱۰۸۳۸۳_۴۶۰


به گزارش با مهرستان، سرپرست اداره منابع آب شهرستان مهرستان با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار با مهرستان اظهار داشت: برداشت بی رویه و غیر اصولی شن و ماسه از بستر رودخانه های شهرستان مهرستان پیگرد قانونی دارد.
رضا جلیلوند افزود: برداشت رسوبات و مصالح رودخانه ای از بستر رودخانه ها ممکن است از نظر فعالیت های اقتصادی نقش به ظاهر مناسبی داشته باشد اما باید هشدار داد پیش از هر عملی باید به مسائل زیست محیطی توجه کرد، زیرا که تمام فعالیت ها با هدف کمک به انسان و داشتن زندگی بهتر انجام می شود.
وی با اشاره به تاثیر عوامل خارجی در مورفولوژی بستر رودخانه، تصریح کرد: تاثیر عوامل خارجی در مورفولوژی بستر رودخانه منجر به یکسری از آشفتگی ها و بی نظمی ها در سامانه رودخانه می گردد.
وی خاطرنشان کرد: از جمله این مداخلات می توان به تغییرات استفاده از زمین، شهرسازی، سدسازی، پل سازی، انحراف مسیر رودخانه ها و برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه اشاره کرد بطوریکه این فعالیت ها منجر به تغییرات مهمی در رژیم های جریان و رسوبی رودخانه و تغییرات شکل کانال رودخانه های آبرفتی در بسیاری از مناطق شهرستان شده است.
جلیلوند با اشاره به مهمترین خطرات و پیامدهای برداشت غیراصولی شن و ماسه از بستر رودخانه، گفت: یکی از خطرات برداشت غیر اصولی از بستر رودخانه، غرقاب شدن اراضی روستائیان، تاسیسات، منازل مسکونی و تخریب یا آسیب دیدن ابنیه آنها و همچنین افزایش تلفات و ضایعات انسانی است.
وی افزود: چنانچه روند برداشت از بستر رودخانه های شهرستان غیر اصولی و بی رویه ادامه یابد خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت که از جمله می توان به ایجاد یاس و ناامیدی و در نهایت مهاجرت اجباری ساکنین این مناطق اشاره کرد.
وی ادامه داد: در صورت مشاهده هر گونه اقدام غیرقانونی از سوی افراد سودجو از همه ظرفیت‌های قانونی برای برخورد با متخلفین بستر و حریم رودخانه استفاده خواهیم نمود.
سرپرست منابع آب مهرستان به اقدامات فرهنگی در خصوص حفاظت از رودخانه ها در شهرستان مهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات فرهنگی که می توان برای حفظ و حراست از رودخانه ها انجام داد استفاده از علما، ائمه جمعه ، بخشداری، دهیاری ها و شوراهای اسلامی، شخصیت ها، معتمدین محلی و بومی منطقه است که با آگاه سازی و دادن هشدار به مردم مبنی بر پیامدهای ناشی از برداشت غیرمجاز شن و ماسه می توانند در حفاظت از رودخانه ها کمک کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰

با پایان رقابت 20 تیم و انجام 48 بازی: دهیاری کلاتک قهرمان جام دهیاری های مهرستان شد

تیم فوتسال دهیاری کلاتک با کسب مقام نخست و عنوان قهرمانی به کار خود در رقابت‌های فوتسال جام دهیاری های مهرستان پایان داد.

IMG-20160106-WA0030


به گزارش با مهرستان، سرپرست اداره ورزش و جوانان مهرستان با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار با مهرستان، اظهار داشت: اختتامیه مسابقات فوتسال جام دهیاری های مهرستان دیشب در سالن شهید شه بخش کرد برگزار شد.
برکت سپاهی افزود: این مسابقات که به مناسبت هفته وحدت از تاریخ ۵ دی ماه سال جاری به نام جام دهیاری های مهرستان استارت خورده بود شب گذشته به کار خود پایان داد.
وی با اشاره به تیم های شرکت کننده در این مسابقات افزود: در این دوره از مسابقات فوتسال بین ۲۰ تیم شرکت کننده، مجموعا ۴۸ مسابقه برگزار شد.
وی به رده سنی شرکت کنندگان اشاره و خاطرنشان کرد: این دوره از مسابقات جام دهیاری های مهرستان با حضور آقایان و در رده سنی آزاد برگزار شد.
سپاهی به تیم های راه یافته به مرحله فینال اشاره و تصریح کرد: در پایان این مسابقات تیم دهیاری کلاتک مقام اول، دهیاری کوران و دهیاری سیاه اتفاق به ترتیب عناوین دوم و سوم این دوره از مسابقات جام دهیاری های مهرستان را از آن خود کردند.
سرپرست اداره ورزش و جوانان مهرستان خاطرنشان کرد: در پایان این مسابقات به رسم یادبود به تیم های اول تا سوم کاپ قهرمانی و هدایایی از طرف اداره ورزش و جوانان اهدا شد.
وی تاکید کرد: این دوره از مسابقات با هدف استعدادیابی و توسعه رشته فوتسال در شهرستان برگزار شد که امید است با برگزاری این چنین مسابقاتی و معرفی جوانان بااستعداد به جامعه ورزشی بتوانیم گامی در جهت توسعه و شکوفایی ورزش شهرستان برداریم.

 

IMG-20160106-WA0029

 

IMG-20160106-WA0030

 

 

IMG-20160106-WA0031

موافقین ۰ مخالفین ۰

طرح مدیریت ازدواج ویژه مددجویان کمیته امداد در سیب و سوران برگزار شد

مدیر کمیته امداد شهرستان سیب و سوران از برگزاری کارگاه آموزشی طرح مدیریت ازدواج ویژه مددجویان در این شهرستان خبر داد.

IMG-20151217-WA0046


به گزارش با مهرستان، لعل بخش دهواری با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار با مهرستان اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی کمیته امداد سیب و سوران تقویت بنیان خانواده و سلامت خانواده های تحت حمایت این نهاد انقلابی است.
وی افزود: در همین راستا کمیته امداد شهرستان سیب و سوران اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی طرح مدیریت ازدواج برای مددجویان تحت حمایت کرده است.
وی ادامه داد: در این کارگاه آموزشی به بیان مسائل و مشکلات قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج پرداخته شد.
وی خاطرنشان کرد: این دوره آموزشی با هدف ارتقای دانش و آگاهی تمام جنبه های زندگی، درک متقابل، آموزش روش های حل اختلاف بین همسران و آموزش مهارت زندگی، در ساختمان اداری کمیته امداد شهر سوران برگزار شد.


IMG-20160107-WA0005[1]


دهواری اظهار داشت: اساتید مجرب، روحانیون و مشاورین در این کارگاه آموزشی با ارائه مشاوره های فرهنگی و دینی آموزش ها و مهارت های مورد نیاز را به مددجویان شرکت کننده در این کارگاه ارائه کردند.
وی خاطرنشان کرد: اساتید و مشاورین همچنین در خصوص مسائل و احکام شرعی ویژه ازدواج و بعد از ازدواج نیز مطالبی را برای مددجویان ارائه کردند.
وی افزود: در این دوره ‌آموزشی مددجویان همچنین با نحوه برخورد با مشکلات زندگی، شیوه همسرداری، مدیریت اقتصاد خانواده، نحوه تعامل با خانواده همسر، تربیت فرزند و… آشنا شدند.
مدیر کمیته امداد شهرستان سیب و سوران تصریح کرد: اهداف اصلی و اولیه این طرح تشویق مددجویان به ازدواج آسان و به دور از تجملات و ترغیب به سادگی در برگزاری مراسم ازدواج و آموزش شیوه های مدیریت خانواده بوده است.
وی اظهار داشت: خدمت بی‌منت به مددجویان و مساعدت به زوج‌های جوان زیر پوشش با هدف کمک به تأمین جهیزیه و معیشت آنان، با ایجاد ساز و کارهای مناسب در راستای تسهیل در ازدواج از مهم‌ترین اولویت خادمان کمیته امداد در سیب و سوران است.
دهواری در پایان از خیرین و نیکوکاران خواست با اهدای کمک‌های خود به مراکز نیکوکاری و کمیته امداد این شهرستان زمینه ازدواج آسان زوج‌های جوان این شهرستان را فراهم کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰

حال و روز کوچکترین قربانی اسید‌پاشی


«رعنا» کوچکترین قربانی اسید‌پاشی در ایران که در سن دو و نیم سالگی و هنگامی که در آغوش گرم مادرش خواب بوده است، مورد اسید پاشی قرار می‌گیرد، اکنون در بی توجهی مسوولان و نهادهای حمایتی، تنها با کمک‌های یک موسسه خیریه، در روستای «همت آباد» بم و در خانه کوچک پدر بزرگ مادریش روزگار می‌گذراند.

به گزارش ایسنا، «رعنا» شب هنگام اردیبهشت 90، درست هنگامی که نوزادی 2.5 ساله و در آغوش گرم مادرش خوابیده بود، در آتش اسیدی یک خشونت علیه زنان و کودکان، سوخت و بخش‌های مهمی از بدنش آسیب جدی دید و حتی یکی از چشمانش را از دست داد.

اکنون چهار سال واندی از آن حادثه می‌گذرد و پدر بزرگ رعنا می‌گوید به غیر از کمک‌های مادی و معنوی «موسسه خیریه مهر آفرین»، دیگر کوچکترین کمکی از ناحیه هیچ یک از مسوولان و نهادهای حمایتی به «رعنا» صورت نمی‌گیرد.

«رضا مهری» می‌افزاید: در ابتدا که این حادثه تلخ اتفاق افتاد، از طرف امام جمعه «نظام شهر» بم، یک حساب بانکی افتتاح شد و بسیاری از مردم، مسوولان و فرهنگیان منطقه کمک‌های خودشان را به این حساب واریز می کردند و یک نماینده از طرف امام جمعه محترم حق برداشت از این حساب و کمک به دخترم «سمیه» و دو دخترش «رعنا» و «نازنین» را داشت.

وی می گوید: پس از مرگ دخترم «سمیه» از آن حساب خبری نداریم و هیچ کمکی نیز برای ادامه درمان «رعنا» انجام نشده است‌.

«سمیه» مادر رعنا، بعد از چهار سال دست و پنجه نرم کردن با زندگی و مرگ، چندی پیش بر اثرعوارض ناشی از سوختگی با «اسید» روی تخت بیمارستان جان سپرد .

پدر بزرگ «رعنا» وضعیت روحی و روانی رعنا پس از مرگ مادرش را نامناسب توصیف می‌کند ومی‌گوید: رعنا در کنار مشکلات جسمی‌اش، پس از مرگ مادرش، با مشکلات روحی بیشتری مواجه شده است.

او در حالی بغض گلویش را گرفته واشک از چشمانش جاری شده است، می‌افزاید: «رعنا» نیمه شب‌ها با آشفتگی از خواب بیدار می‌شود و در اتاق راه می‌رود ومی‌گوید حالم خوب نیست؛ می‌خواهم بروم پیش خدا!!

پدربزرگ رعنا می‌گوید: در حال حاضر تنها موسسه خیریه مهرآفرین در کنار رعنا به عنوان یک حامی واقعی مانده است و در زمینه سلامت جسمی و روحی رعنا اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

این موسسه خیریه، در آستانه سالروز میلاد نبی اکرم (ص) نیز،مراسمی به بهانه ی جشن تولد هفت سالگی رعنا در محل ارگ جدید بم، ترتیب داد تا شاید بتواند اندکی از غم‌های این کودک قربانی اسید پاشی را بکاهد.

8 دی ماه سال جاری، رستوران سقف چوبی نخل سبز، در محل آرام ارگ جدید بم، اینبار شاهد میهمانانی متفاوت با قبل است، میهمانانی که اکثر آنها بچه یتیم‌های تحت پوشش خیریه مهرآفرین بودند. بچه‌هایی با ظاهر معصومانه و با دستان سرد زده و خالی که آمده بودند به «رعنا»، روحیه هدیه بدهند تا شاید خنده به لب‌های زخم دیده وچروک شده‌اش بازگردد.

مجری، برنامه را آغاز می‌کند اما گریه امانش نمی دهد؛ «هق هق» کنان سالن را ترک می کند. تعدادی از بچه یتیم‌ها نیزبا گریه‌های مجری، گریه می‌کنند. نماینده خیریه هم به عنوان میزبان جشن تولد رعنا وضعیت مشابهی دارد، اما پس از دقایقی، مجری را به سالن می‌آورد و می‌گوید شما قرار بود رعنا و دوستان میهمانش را شاد کنید.

مجری برنامه سپس با شوخی‌های متنوع، سعی می کند «رعنا» را بخنداند. «رعنای هفت ساله» اما چونان یک آدم بزرگ، در کنار خواهرش نازنین،پشت میزی که روی آن دو کیک تولد قرار دارد نشسته است وسخت در تفکر است.

اینکه «رعنا» به چه می‌اندیشد، را هیچ کس نمی‌داند. مجری برنامه اما همچنان در تلاش است و به «رعنا» با واژگان امید بخش، امید می‌دهد.

«رعنا» به یک باره شروع به خنده و دست زدن می‌کند و سالن کوچک رستوران نخل طلایی ارگ جدید بم، غرق در شادی و سرور بچه های یتیم می‌شود.

«نیره ولندیاری» نماینده خیریه مهرآفرین در گفت و گو با ایسنا، هدف از برگزاری جشن تولد رعنا در یک مکان گردشگری و با حضور صرفا بچه‌های یتیم تحت پوشش آن خیریه را تقویت روحیه این کودک قربانی اسید پاشی با استفاده ازنگاه مهربانانه کودکان هم نوع خود ذکر کرد.

وی افزود: متاسفانه از آنجایی که رعنا به دلیل آسیب دیدگی سیمایش و از دست دادن یک چشمش، مورد تمسخر بعضی از دانش آموزان مدرسه محل تحصیلش قرار می‌گیرد، ما سعی داشتیم که این مراسم را در مدرسه رعنا برگزار کنیم که با مخالفت مسئولان آموزش و پرورش مواجه شدیم

ولندیاری با بیان اینکه «قصد ما این بود که با هدیه دادن به هم کلاسی‌ها وهم مدرسه‌ای‌های این کودک آسیب دیده ،آنها را درهمراهی وپشتیبانی ازوی تشویق کنیم»، خاطر نشان کرد: متاسفانه چنین امکانی از ناحیه مسئولان محلی آموزش وپرورش فراهم نشد.

نماینده خیریه مهرآفرین در استان کرمان گفت: سپس خیریه تصمیم گرفت که جشن تولد رعنا در یک مکان گردشگری در نزدیکی محل سکونت وی برگزار شود و از این رو ارگ جدید بم انتخاب شد.

ولندیاری با اشاره به تحقق هدف خیریه در مراسم جشن تولد هفت سالگی رعنا از دست زدن و شادمانی این کودک قربانی اسیدپاشی برای اولین بار پس از مجروحیت وی به عنوان یک موفقیت بزرگ یاد کرد.

وی افزود: موسسه خیریه مهرآفرین، همواره آرزو داشت در ادامه درمان جسمی رعنا بتواند به کابوس‌های روحی رعنا هم پایان دهد وشاهد لبخند این کودک آسیب دیده اجتماعی باشد وخوشحالیم که امروزاین آرزو تحقق یافت واکنون رعنای هفت ساله برای اولین بار دست می‌زند، می‌خندد و شادمان است.

یاورخیریه مهرآفرین افزود: آرزوی ما برای رعنای آینده این است که او یکی از موفق ترین زنان ایرانی شود، زنی که بتواند برای ایران اسلامی آبرو و اعتبار کسب کند و ما برای تحقق این آرزو از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنی‌ .

ولندیاری با بیان اینکه «ادامه درمان زیبایی رعنا نیزتوسط جراحان آلمانی درخرداد ماه سال آینده در شهر کرمان انجام می‌گیرد»، خاطرنشان کرد: در این زمینه پرفسور«هاینریش» و دکتر «جان قربان» از کشور آلمان در خرداد سال آینده به کرمان سفر می‌کنند.

نماینده موسسه خیریه مهرآفرین در استان کرمان با اعلام آمادگی موسسه متبوعش درجهت درمان رایگان آسیب دیدگی‌های جسمی افراد بی‌بضاعت در سراسر کشور وهمچنین آسیب‌های جسمی ناشی از خشونت علیه زنان و کودکان،ازآسیب دیدگان خواست تا از طریق شماره 09363435054 با خیریه ارتباط برقرار کنند

جشن تولد هفت سالگی «رعنا» بااین پیام تبریک «فاطمه دانشور» مدیر عامل کشوری موسسه خیریه مهر آفرین که «رعنای عزیزم، روزی برای اولین بار دیدمت، مهر وعشق عجیبی در قلبم نسبت به تو احساس کردم و از درد و ناراحتیت خیلی غمگین شدم. در این مدت به کمک آدم‌های خیر و مهربان، با همه وجود تلاش کردم تا از سختی‌های زندگی تو‌ کم کنم و ودنیای قشنگ‌تری برایت بسازم. دخترم آرزو دارم بعد از گذراندن این دوران سخت، روزی انسان قوی وبزرگی شوی که بتوانی به رعناهای زیادی کمک کنی، زیبایی رو به صورت و زندگی‌شان هدیه کنی و بهشون یاد بدی تا مثل خودت، در سخت ترین شرایط، شجاع و قوی باشند. پس اگر می‌خواهی مرا خوشحال کنی، به آرزوهای بزرگ و رنگی فکر کن؛ به زندگی قشنگی که برای خودت و بچه‌های دیگه می‌سازی. تولدت مبارک.» پایان می‌یابد.

‌«رعنا» این کوچکترین کودک قربانی اسید‌پاشی در ایران، به امید پایان کابوس‌های شبانه‌اش و آغاز آینده‌ای روشن در فرداهای پیش رو، به خانه کوچک پدر بزرگش می‌رود تا به آرامی‌، هدیه‌های جشن تولدش را باز کند.
موافقین ۰ مخالفین ۰

پویش مجازی " خط قرمز انقلاب"


پویش مجازی " خط قرمز انقلاب"

به گزارش همه با هم، به مناسبت یوم‌الله نهم دی‌ماه پویش مجازی با عنوان "خط قرمز انقلاب" درباره‌ی قاطعیت نظام اسلامی دربرابر فتنه‌گران ۸۸، مرجع وبلاگ نویسان سیستان و بلوچستان برگزار می نماید.
در این پویش در نظر داریم تا با پاسخ به سوالاتی که در زیر مطرح کرده ایم به صورتی صوتی ضبط  و برای ما ارسال نمایید.
سوالات:
1- وقتی اصطلاح و عنوان" نهم دی یا 9 دی " را می شنوید چه حسی به شما دست می‌دهد؟
2- عوامل به وجود آورنده فتنه 88 چه بود و چه کسانی مسبب آن شدند؟
3- 9 دی چگونه بوجود آمد؟
4- پیام های 9 دی چیست؟
5- آیا پدیده نفوذ در سال 88 اتفاق افتاده بود؟ 9 دی در مهار نفوذ دشمن چه نقشی داشت؟
6- تبعات فتنه 88 برای ایران در داخل و خارج چه بود؟

شرکت کنندگان میتوانند فایل های صوتی را در نرم افزارهای سلام، واتس اَپ و تلگرام به شماره " 09337817045"  و یا به ایمیل info@baham91.ir ارسال نمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰

دختری که شش گلوله خورد و زنده ماند!

دختری که شش گلوله خورد و زنده ماند! + تصاویر


حملات مرگبار روز جمعه سیزدهم سپتامبر به سالن کنسرت باتاکلان و چند رستوران و کافه در شهر پاریس، پایتخت فرانسه ۱۳۰ نفر کشته و حدود ۳۵۲ نفر زخمی بجا گذاشت.

به گزارش فرادید، فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم، چنین حملات مرگباری را تجربه نکرده بود.

لاورا کرویکس یکی از ۳۵۲ مجروح این حملات بود که دکترها، زنده ماندنش را معجزه می‌خوانند.

نزدیک به ۲ ماه از حملات پاریس می‌گذرد و این دختر ۳۱ ساله، فقط چند روز پیش و بعد از ۱۰ عمل جراحی سنگین، از کما در آمد.

لاورا کرویکس، خواننده متال ۳۱ ساله فرانسوی است که در جریان حملات پاریس مورد اصابت ۶ گلوله قرار گرفت. او در سالن کنسرت باتاکلان، تماشاگر اجرای گروه خواننده «عقاب‌های مرگ» بود، که گلوله‌ها به شکم، پهلو و سینه او اصابت کردند. او که به شدت زخمی شده بود، ۲ انگشت دست چپش را از دست داده و دست و لگنش هم شکسته‌اند.

با وجود اینکه حال لورا به شدت وخیم توصیف می‌شد، وضعیت جسمانی او به سرعت رو به بهبود است و او حالا حتی می‌تواند صحبت کند.

ولی اکنون، این وضعیت روحی و روانی اوست که خانواده‌اش را نگران می‌کند. افسردگی و شکی که ناشی از خاطرات تار و تیره آن شب حملات است وجود او را گرفته.

به گفته برادر لورا، یکی از اولین چیزهایی که او بعد از در آمدن از کما به زبان آورد، این بود که "آن شب تیراندازی چه اتفاقی افتاد؟"و از آن روز سؤال‌های متعدد او راجع به شب حملات و قربانیان آن ادامه دارد. او همچنین از افکار مغشوش و کابوس‌های متعدد رنج می‌برد.

حملات پاریس: دختری که شش گلوله خورد و زنده ماند

حملات پاریس: دختری که شش گلوله خورد و زنده ماند

البته خانواده لورا، امیدوارند که حال روحی او نیز هر چه زودتر بهبود یابد و به زندگی عادی‌اش برگردد. مادر او مخصوصاً امیدوار است که دخترش عشق به موسیقی را رها نکند و بعد از بهبودی، دوباره به گروه موسیقی‌شان که کم کم داشت اسم و رسمی پیدا می‌کرد برگردد.

او می‌گوید: "من امیدوارم که دخترم هر چه زودتر بتواند خاطرات این جنایت را از یاد ببرد و روی صحنه برگردد."

در طول این مدت، دیگر افراد گروه موسیقی لورا، طرفداران او را از طریق صفحه فیسبوک گروهشان در جریان بهبود او گذاشته‌اند.

این طور که به نظر می‌رسد، جمعه سیزدهم نوامبر ۲۰۱۵، برای لورا کرویکس و خانواده‌اش، به اندازه دیگر قربانیان حملات پاریس نحس نبود.

حملات پاریس: دختری که شش گلوله خورد و زنده ماند

حملات پاریس: دختری که شش گلوله خورد و زنده ماند

حملات پاریس: دختری که شش گلوله خورد و زنده ماند

حملات پاریس: دختری که شش گلوله خورد و زنده ماند

حملات پاریس: دختری که شش گلوله خورد و زنده ماند

موافقین ۰ مخالفین ۰

یک میلیون راه برای مردن!

خشکسالی

فرارو- کمال علی به مدت سی‌ سال به کسب و کار چاه‌کنی مشغول بود و با کندن چاه برای کشاورزان شمال سوریه به موفقیت رسیده بود. او هر چیزی را که برای شغلش نیاز داشت را در اختیار داشت: یک رانندۀ ماشین سنگین برای لوله‌گذاری، یک وانت قراضه ولی روبه‌راه که با آن ماشین‌آلاتش را جابه‌جا می‌کرد و چند کارگر جوان که کارهای یدی را برایش انجام می‌دادند. مهمتر از همه، شم خوبی برای اینکه کجا را بکند داشت و همینطور دارای ارتباطات مناسبی هم با دولت محلی که به او اجازه می‌داد بعضی جاها قانون را دور بزند. اوضاع اما تغییر کرد. در زمستان سال 2006-2007، سطح آبهای زیرزمینی به شکل بی‌سابقه‌ای پایین رفت.
 
به گزارش فرارو به نقل از American Scientific، علی دچار مشکل شد. او می‌گوید: "قبل از خشکسالی، 60 یا 70 متر می‌کندم تا آب برسم. بعداً مجبور بود 100 تا 200 بکنم. وقتی که خشکسالی خیلی شدید شد، مجبور بودم 500 متر بکنم. بیشترین عمقی که مجبور شدم حفر کنم، 700 متر بوده است. آب مرتب پایین و پایین‌تر می‌رفت. از آن زمستان، تا سال 2010، سوریه شدیدترین خشکسالی‌ای که تاکنون در این کشور ثبت شده را تجربه کرد. کسب و کار علی محو شد. او به دنبال کار رفت، اما تلاشش بی‌نتیجه بود. قیامهای اجتماعی در کشور شروع به شدت گرفتن کرده بود. حتی یکبار چیزی نمانده بود که به ضرب گلوله کشته شود. حال، علی در صندلی‌ چرخدارش در اردوگاه مخصوص بیماران و مجروحان در جزیرۀ لسبوسِ یونان نشسته است.

 
یک میلیون راه برای مردن در سوریه وجود دارد، فکرش را هم نمی‌کنید که مردم به چه روشهای هولناکی در آنجا می‌میرند
اقلیم‌شناسان اعتقاد دارند که سوریه پیش‌پرده‌ای از آن چیزی است که انتظارِ خاورمیانۀ بزرگ، سرزمین‌های مدیترانه‌ای و سایر نقاط دنیا را می‌کشد. به باور آنها، تغییرات اقلیمی به شدت بیشتر خشکسالی دامن زده است. "هلال حاصلخیز" که 12000 سال پیش اولین خاستگاه زراعت بشر بود، در حال خشک شدن است. خشکسالی سوریه باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی، مردن دامها و آواره شدن حدود 1.5 میلیون کشاورز سوری شده است. و بنا بر نتایج تحقیقی که در نشریۀ آکادمی ملی علوم آمریکا به چاپ رسیده، عامل تشدید شعلۀ ناآرامی‌های اجتماعی‌ای که به جنگ داخلی انجامید را نیز بوده است. دهها نفر از کسانی که همچون علی در سوریه به کسب‌وکارهای مرتبط با کشاورزی اشتغال داشته‌اند و با من در اردوگاههای پناهجویان سوری به گفتگو نشستند، بر این موضوع مهر تایید می‌زنند.

خشکسالی
علی
 
اردوگاهی که در ماه نوامبر من با علی در آن ملاقات کردم، پیکپا نام دارد و برای پناهجویانی که از سفر دریایی خطرناک از ترکیه جان سالم به در برده‌اند، دروازۀ ورود به اروپا محسوب می‌شود. او و خانواده‌اش به همراه هزاران پناهجوی دیگر که مزارع ویران شدۀ سوریه به اینجا گریخته‌اند، نماد تهدیدی هستند که سقوط دولتهای بی‌ثبات و سرکوبگر تحت فشار ترکیب مسموم تغییرات اقلیمی، روشهای کشاورزی ناپایدار و سومدیریت آب، متوجه جهان خواهد کرد و به آواره شدن میلیونها تن دیگر خواهد انجامید.
 
40 سال خشم 

بحران آب سوریه تا حد زیادی تقصیر خود این کشور بود. در دهۀ 1970، رژیم نظامی به ریاست حافظ اسد، برنامه‌ای معیوب را برای خودکفایی در کشاورزی به راه انداخت. ظاهراً هیچکس به این موضوع فکر نکرده بود که آیا سوریه آبهای روی زمینی و بارش باران کافی را برای آبیاری آن محصولات زراعی در اختیار دارد یا خیر. کشاورزان با حفر چاه و استفاده از ذخیرۀ آبهای زیرزمینی به کمبود آب دامن زدند. در سال 2005، دولت بشار اسد، پسر و جانشین حافظ اسد، حفر چاههای جدید بدون کسب مجوز از مسئولین را غیرقانونی اعلام کرد؛ اما این قانون بنا به اضطرار عمدتاً نادیده گرفته می‌شد. کالین کِلی، کارشناس مسائل آب، می‌گوید: "اتفاقی که در سطح جهان و به خصوص خاورمیانه در حال افتادن است، افت سطح آبهای زیرزمین با سرعتی نگران کننده است. تقریباً مثل این است که با سرعت هر چه تمامتر به سمت لبۀ پرتگاه حرکت کنیم."
 
سوریه مستقیم با کله از این پرتگاه پرید. مصطفی عبدالحمید، کشاورز 30 ساله از شهر عزاز در نزدیکی حلب، می‌گوید: "جنگ و خشکسالی دقیقاً یک چیز هستند." با او در بعد از ظهری گرم در کارا تِپه، کمپ اصلی پناهجویان سوری در لسبوس، به گفتگو نشستم. بیرون از اتاق، رختهای بچه‌ها را روی یک درخت زیتون پهن کرده‌اند تا خشک شود. دو پسر در میان ردیفهای چادرها و پناهگاه‌های موقت می‌دوند و وانمود می‌کنند که شاخه‌هایی که در دستشان گرفته‌اند تفنگ است. حمید می‌گوید: "شروع انقلاب به آب و زمین برمی‌گشت."
 
حمید می‌گوید که پیش از خشکسالی زندگی خوب و خوشایند بوده است. در سوریه، او و خانواده‌اش در زمینی به وسعت 3 هکتار کشاورزی می‌کردند و می‌گوید که خاک زمینشان از شدت غنا به رنگ حنا بوده است. آنها گندم، گوجه و سیب‌زمینی کشت می‌کردند. حمید می‌گوید که پیشترها از هر هکتار زمین سه چهارم تن گندم برداشت می‌کرده است. سپس باران بی‌وفایی کرد، و میزان برداشت او به کمتر از نصف رسید. او می‌گوید: "تنها چیزی که نیاز داشتم آب بود. من هم آب نداشتم. اوضاع خیلی بد شد. دولت به ما اجازۀ حفاری چاه آب را نمی‌داد. اگر حفاری می‌کردید به زندان می‌افتادید."

خشکسالی
حمید
 
اوایل، علی از حمید خوش‌اقبالتر بود، چرا که پارتی داشت. تا زمانی که چَپَش پر بود می‌توانست بدون مزاحمت به حفاری ادامه دهد. او می‌گوید: "اگر پول داشته باشید، سریع می‌توانید مجوزهایی که لازم دارید را بگیرید. اگر پول نداشته باشید، می‌توانید سه تا پنج ماه منتظر بمانید. باید آشنا داشته باشید." او لبخند می‌زند. داستانی که او نقل می‌کند، یکی دیگر از معضلاتی را که افول سوریه را رقم زد برملا می‌کند: فساد مسئولان.
 
سوری‌ها عمدتاً به کارکنان فاسد دولت به چشم بخش ناگزیر و طبیعی زندگی نگاه می‌کردند. بعد از چهار دهه حکومت خانوادۀ اسد، مردم به انواع سختی‌ها عادت کرده بودند. اما بحرانی عمیق در حال شکل‌گیری بود. در سالهای اخیر، پناهجویان جنگ عراق و کشاورزان آوارۀ سوری به شهرهای سوری هجوم آوردند و جمعیت شهری این کشور از 8.9 میلیون نفر در سال 2002 (دقیقاً پیش از تجاوز نظامی آمریکا به عراق) به 13.8 میلیون نفر در سال 2010 (تقریباً اواخر خشکسالی) جهش یافت. یک مطالعه در رابطه با سوریه، اتفاقی که در این کشور افتاد را اینگونه خلاصه کرده است: "رشد سریع حاشیۀ شهرهای سوریه که مشخصۀ آن سکونت غیرقانونی، جمعیت بیش از اندازه، زیرساختهای ضعیف، بیکاری و جرائم بود، مورد بی‌توجهی دولت اسد قرار گرفت و به نقطۀ ثقل ناآرامی‌ها رو به فزونی این کشور بدل شد."
 
تا سال 2011، بحران آب سرخوردگی را به حداکثر رساند. ریچارد سیگر، متخصص امور آب، می‌گوید: "کشاورزان می‌توانستند یک سال یا شاید دو سال دوام بیاورند، اما بعد از سه سال منابعشان ته کشید. آنها کار دیگری جز ترک زمینهایشان از دستشان برنمی‌آمد."
 
حمید موافق است: "خشکسالی سالها طول کشید و کسی حرفی علیه دولت نمی‌زد. اما در سال 2011، کاسۀ صبرمان لبریز شد. و انقلاب شد." در فوریۀ آن سال، قیامهای بهار عربی خاورمیانه را فراگرفته بود. در سوریه، اعترضات افزایش یافت، سرکوبها تشدید شد و خشم چهل سالۀ مردم فوران کرد.
 
بدون کشاورزی، بدون آینده 

امسال، حمید مجبور به ترک مزرعۀ خانوادگیش شد. خشونت موجود از حد تحمل او بیشتر بود. او می‌گوید: "من سوریه را به خاطر جنگ و به خاطر اینکه کاری نبود، ترک کردم."
 
علی هم تا جای ممکن سعی کرد تا در سوریه بماند، اما تعداد اندکی از مشتریان سابقش هنوز پول لازم برای حفاری عمیقی را که برای رسیدن به سفرۀ آب زیرزمینی لازم بود را داشتند. جنگ هم کارهای سابقاً معمولی را عملاً غیرممکن کرده بود. شهری که او در آن زندگی می‌کرد، فاصلۀ اندکی از خرابۀ کوبانی و مرز ترکیه داشت. این شهر تا زمانی که نیروهای کرد موفق به بازپس‌گیری آن از دست داعش شدند، به ویرانه‌ای بدل شده بود. او در جولای گذشته روانۀ دمشق شد به این امید که کار و جایی امن برای خانواده‌اش پیدا کند. ترکشهای یک انفجار وارد ستون فقراتش شدند. خانواده‌اش موفق شدند او را به شمال بازگرداند و از آنجا از ترکیه گذشتند و خود را به سواحل دریای اژه رساندند.

خشکسالی
هلال حاصلخیز
 
غریبه‌های ناامید از هر سنی هر روز در ساحل ترکیه جمع می‌شوند. آنها تنها از سوریه نمی‌آیند، بلکه از سراسر خاور نزدیک و فراتر از آن به اینجا آمده‌اند. آنها روی کرجی‌‌های بزرگ خود را می‌چپانند و برای سفری 16 کیلومتری به لسبوس آماده می‌کنند. قایقها اکثراً بیش از حد مجاز مسافر سوار می‌کنند و خیلی مواقع در دریاهای متلاطم چپ می‌شوند. اکثراً شنا بلد نیستند و 20 درصدشان را کودکان تشکیل می‌دهند.
 
به هر ترتیبی اما، بسیاری زنده به لسبوس می‌رسند و تا جای ممکن سریع به راه می‌افتند. در سواحل شمالی جزیره، اولین پرتوهای طلوع خورشید، بر روی جلیقه‌های نجات نارنجی و قایقهای شکسته می‌افتد و تا جایی که چشم کار می‌کند، منظره همین است. به گفتۀ سازمان جهانی مهاجرت، در ماه نوامبر گذشته، بیش از 100000 مهاجر خارجی از یونان گذشته‌اند (شمار چشمگیر 776376 مهاجر از آغاز سال 2015 به یونان وارد شده‌اند). یک نقطۀ نارنجی در افق، خبر از ورود قریب‌الوقوع قایق دیگری از ترکیه می‌دهد. با نزدیک شدن به ساحل، مردی از میان مسافران چمباتمه‌زده بلند می‌شود و با دستانش علامت V را به نشانۀ پیروزی نشان می‌دهد.
 
لوی الشرانی، مردی 25 ساله‌ای از دمشق به همراه برادر بزرگترش روی ساحل می‌پرد. آنها دوان دوان، چمدان به دست از جادۀ پرشیب ساحلی بالا می‌روند. آنها هر دو می‌خواهند به سریعترین شکل ممکن خود را به نروژ برسانند. برادرش عجله دارد تا زودتر کار پیدا کند و پیش از تابستان زنش را پیش خود بیاورد. آنها در انتظار اولین فرزندشان هستند. الشرانی می‌گوید که مشتاق است تا زودتر شروع به تحصیل کند و دومین فوق لیسانس خود را بگیرد. او می‌گوید: "من یه دنیا آمده‌ام که از مغزم استفاده کنم. به دنیا نیامده‌ام که مسلسل دستم بگیرم و به مردم شلیک کنم."
 
مادر آنها همۀ جواهرتش، از جمله حلقۀ ازدواجش را فروخت، تا 6000 دلار خرج سفر را به آنها بدهد. آنها تا همین جا 2400 دلار خرج کرده‌اند. اما چاره چیست؟ پیش از جنگ، شرانی فوق‌لیسانس اقتصاد کشاورزیش را گرفت، اما هیچ آینده‌ای برای خود و کشاورزان هموطنش در سوریه نمی‌بیند. جدای از خشکسالی شدید، هجوم داعش، چشم‌انداز آیندۀ سوریه را تاریکتر هم کرده است. او مدعی است که طرفهای درگیر در حال حاضر به ذخایر گندم دستبرد می‌زنند و از آن به عنوان ابزاری برای کنترل مردم استفاده می‌کنند. او می‌گوید: "امروز یک کشاورز نه می‌تواند آبی برای زراعت پیدا کند، نه حمایت دولت را پشت خود دارد، و همیشه هم از سوی شورشیان یا ارتش تحت فشار است. یک میلیون راه برای مردن در سوریه وجود دارد، فکرش را هم نمی‌کنید که مردم به چه روشهای هولناکی در آنجا می‌میرند. آنچه که من متاسفانه می‌بینیم، این است که در 10 سال آینده، سوریه افغانستانی جدید خواهد شد."
 
هلال (نا)حاصلخیز 
سیگر، کارشناس امور آب، چندان هم بدبین نیست. از نظر او، بحران پناهجویان نهایتاً فروکش خواهد کرد و جنگ در سوریه نیز به پایان راه خواهد رسید. از طرفی، می‌گوید که خشکسالی‌های منطقه پرتکرارتر و شدیدتر خواهند شد. او و کلی دهها مدل اقلیمی را به دقت مطالعه کرده‌اند و به همراه همکاران دیگرشان به این نتیجه رسیده‌اند، که ادامۀ تولید گازهای گلخانه‌ای سلول هادلی، یعنی نوار هوایی را که نواحی استوایی زمین را دربرگرفته، را عریضتر خواهد کرد و به این ترتیب سرزمین‌های شرقی مدیترانه را خشکتر خواهد کرد.
 
سیگر می‌گوید که در واقع حتی ممکن است که هلال حاصلخیز شکل فعلی خود را از دست بدهد و به خاطر کاهش شدید جریان آب در رودهای اردن و فرات، ممکن است تا پایان این قرن اثری از آن باقی نماند.
 
علی و خانواده‌اش پس از گریختن از سوریه، قصد دارند به طریقی خود را به آلمان برسانند. جایی که پزشکان و جراحان شاید بتوانند توانایی راه رفتن را به علی برگردانند. بیرون از اتاق، روی صندلی و زیر نور آفتاب، علی به دوستانی فکر می‌کند که در سوریه جا گذاشته است: "زندگی کشاورز همیشه سخت بوده است. بزرگترین مشکل آب بود؛ همین و بس. چرا که آب یعنی زندگی."
 
پسرش صندلیش را به داخل هل می‌دهد تا استراحت کند. نور ضعیف آفتاب تابستان، بخشی از اتاق بزرگی را که دهها تخت در آن است را روشن کرده است. کیسه‌های پلاستیکی و چمدانهای ارزان در جای جای اتاق روی هم تلنبار شده و داشته‌های اندک صاحبانشان را در برگرفته‌اند. وقتی بچه‌های علی او را بلند می‌کنند تا روی تخت بگذراند، صورتش از درد و خستگی به هم می‌پیچد. فردوس، دختر 19 سالۀ او، پتو را رویش می‌کشد. علی تکرار می‌کند: "در قرآن نوشته که آب یعنی زندگی."

موافقین ۰ مخالفین ۰

"خانه دختر" در ماز توقیف!


چندروز پیش وزیر فرهنگ مستقیما فیلم "خانه دختر" را توقیف کرد. علی جنتی گفته بود "نمی‌توان به‌راحتی به این فیلم اجازه اکران داد". اما چندی‌پس از رسانه‌ای شدن خبر توقیف این فیلم رییس سازمان سینمایی اعلام کرد که آقای وزیر راه را برای "خانه دختر" نبسته‌اند. حجت‌الله ایوبی گفته اگر شبهات جدی فیلم برطرف شود می‌توان آن را اکران کرد.


خانه دختر و داستانِ تکراری توقیف!

به گزارش فرارو، ورود مستقیم وزیر فرهنگ به اکران‌نشدن یک فیلم اتفاق نادری بود. اتفاقی که تنها می‌تواند برای یک فیلم پرحاشیه و پرتلاطم رخ بدهد. اما دلیل این همه حواشی برای فیلم شاه‌حسینی چیست؟

خانه دختر سال 92 ساخته شد. جشنواره سی‌وسوم در سال 93 میزبان این فیلم بود. نقطه شروع مخالفت‌ها با اکران این فیلم نیز از همان‌جا آغاز شد؛ زمانی که خانه دختر بر پرده جشنواره فجر رفت و عده‌ای زیادی را متعجب کرد که چرا بیان مسائل غیراخلاقی در این فیلم تا این حد بی‌پروا است؟!

پرداخت به موضوع غیراخلاقی که در فیلم درباره آن سخن گفته شد به چند صحنه و دیالوگ در فیلم بازمی‌گشت. جزییاتی که به نظر مخالفان از تجاوز و سوءنیتِ یک پدر مذهبی به دختر خودش حکایت می‌کرد. آن‌ها بر این عقیده بودند که فیلم شاه‌حسینی مناسبات و هنجارهای اخلاقی جامعه را به چالش کشیده است.

خانه دختر داستان دختری را روایت می‌کند که ساعاتی پیش از برگزاری مراسم ازدواجش از طرف والدین نامزدش به دوشیزه‌نبودن متهم می‌شود. موضوعی که در نهایت سرنوشت تراژیک و مرگبار این دختر را رقم می‌زند. این‌که چرا این دختر دوشیزه نیست سئوال فیلم است و داستان با کنکاش هم‌دانشگاهی‌های این دختر درباره علت مرگش پیش می‌رود.

خانه دختر و داستانِ تکراری توقیف!

با وجود مخالفتهایی که از همان ابتدا به فیلم شد، کارگردان آن معتقد است که حرفی ضد اخلاقی نزده‌است. شاه‌حسینی گفته تلاش کرده تا فیلمی با خلوص نیت بسازد و قصد توهین به سنت و کانون خانواده را نداشته‌است. او همچنین بارها تاکید کرده فیلمش دچار سوءتقاهم شده‌است. 

مخالفان فیلم اما از همان ابتدا زیرِبار نرفتند. روزنامه جوان که از ابتدا فیلم را غیراخلاقی می‌خواند در گزارشی با اشاره به محتوای این فیلم نوشت "سینمای ایران مدت‌هاست از معضلاتی چون پرداختن بی‌حد و حصر به انحرافات اخلاقی رنج می‌برد”.

با بالا گرفتن حواشی و انتقادها به این فیلم فیلمنامه‌نویسِ آن لازم دانست که نسبت به برداشت از فیلم هشدار دهد. پرویز شهبازی گفت که فهم نادرست از فیلم منجر می‌شود که یک معنای لغزان و نادرست پیام نهایی اثر تلقی و منجر به آسیب شود. 

دورِ باطل اکران و توقیفِ یک‌ساله برای خانه دختر
اما به نظر می‌رسید که مخالفت‌ها و برداشت مخالفان از فیلم کار خودش را کرد. این فیلم که قرار بود در نوبت دوم اکران نوروزی قرار بگیرد و در فروردین 94 روی پرده سینما برود در تعلیق قرار گرفت. اکران فیلم به زمان دیگری موکول شد. 

با اکران نشدن این فیلم در نوروز بار دیگر خانه دختر توسط رسانه‌های مختلفی سوژه شد. در همان زمان برنامه خبری 20:30 نیز با گزارشی از عدم اکران این فیلم در نوروز آن را فیلمی مشکل‌دار معرفی کرد. 

کارگردان خانه دختر اما نا امید نشد. شهرام شاه‌حسینی خبر داد که برای اکران خانه دختر اقدام به اصلاح صحنه‌هایی از فیلم خواهد کرد. حرفِ او باعث شد که عوامل فیلم چشم‌انتظار اکران آن در اردیبهشت‌ماه شوند. 

مسئولان اداره نظارت 4 مورد اصلاحیه به سازندگان فیلم خانه دختر اعلام کردند. 4 مورد اصلاحیه‌ای که منوط به مجوز نمایش خانه دختر می‌شد و به صحنه‌هایی تعلق داشت که باعث سوءبرداشت شده بودند. 

خانه دختر و داستانِ تکراری توقیف!

اما این صحنه‌ها چه بودند؟ به نظر می‌رسد دیالوگ‌های میان حامد بهداد و بابک کریمی که نقش داماد و پدرزن را در فیلم دارند یکی از موارد اصلاحی است. در این صحنه داماد که داغدار از دست دادن نامزدش است پدرزن را تهدید می‌کند به اینکه نگذارد حرف‌هایی بزند که آبروی وی را زیر سوال برد.

دیگر مورد اصلاحی مربوط به نمایی است که پدرزن، پسر خردسالش را به بهانه بازی‌کردن به بیرون از خانه فرستاده و در آن سو از دختر کوچکترش می‌خواهد حرف زیادی نزند.

نماهای مربوط به حضور مادر سنتگرای پسر جوان و اجبار او برای رفتن دختر جوان نزد پزشک از دیگر مواردی است که گویا باید تعدیل شود.

 همچنین گفته می‌شود یکی‌دیگر از اصلاحات به صحنه‌هایی مربوط می‌شود که پدرزن و داماد در پزشکی قانونی هستند.

شهرام شاه‌حسینی پس از انجام اصلاحات اعلام کرد که این اصلاحات را انجام داده و لطمه‌ای هم به بدنه فیلمش زده نشده‌است. او همچنین گفته بود که در پی اصلاحات 30 ثانیه از کل فیلم کم شده‌است.

با این اصلاحات به نظر می‌رسید که نوبت به اکرانِ خانه دختر در اردیبهشت‌ماه فرا رسد. عوامل فیلم تبلیغات گسترده‌ای برای آن به راه انداختند و گویا اردیبهشت‌ماه قرار بود زمان جولان و فروشِ فوق‌العاده فیلم پرحاشیه شاه‌حسینی باشد. اما باز هم چنین نشد!

خانه دختر و داستانِ تکراری توقیف!

در حالی که فیلم قرار بود اکران شود حوزه هنری اعلام کرد که آن را در سینماهایش نمایش نخواهد داد. همچنین سینماهای در اختیار شهرداری نیز از نمایش این فیلم خودداری کردند. 

با این شرایط گویا برگ دیگری برای فیلم خانه دختر باز شد و داستانِ اکران این فیلم باز هم پیچیده‌تر شد. این‌بار اختلاف بر سر حذف کامل سکانس‌هایی بود به آن‌ها اصلاحیه خورده بود. درنتیجهِ این مخالفت‌‎ها وزارت ارشاد عقب نشست و اکران این فیلم بار دیگر به مدت نامعلومی تعلیق شد.

پس از این بحث و نظر درباره این فیلم گستره بیشتری پیدا کرد. بیژن نوباوه همزمان با عدم اکران این فیلم نسبت به آن واکنش نشان داد. این نماینده مجلس با انتقاد از نحوه برخورد با اکران فیلم گفته بود "تنها شورای اکران می‌تواند‌ د‌ر مورد‌ نمایش یا عد‌م نمایش یک فیلم تصمیم‌گیری کند‌. متاسفانه گاهی‌اوقات بعضی از افراد‌ طبق سلیقه‌ شخصی خود‌ با فیلم برخورد‌ می‌کنند‌... فیلم خانه د‌ختر نیز باید‌ توسط شورای اکران بررسی و د‌ر صورت انطباق با فیلم‌نامه و د‌یگر مسائل مجوز اکران بگیرد‌ اما این جمله را د‌وباره تکرار می‌کنم که وزارت ارشاد‌ بهتر از د‌یگر ارگان‌ها می‌تواند‌ د‌ر مورد‌ این مسأله تصمیم بگیرد".‌

سخنان نوباوه به دخالت‌هایی اشاره داشت که منجر شده بودند خانه دختر در اردیبهشت‌ماه هم اکران نشود. البته به‌جز این نماینده مجلس مسئولین وزارت فرهنگ نیز نسبت به اقدام حوزه هنری واکنش نشان دادند. 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به زمزمه‌های تحریم فیلم خانه دختر توسط حوزه هنری گفته بود "این تصور که وزارت ارشاد برای خودش تصمیم بگیرد و نهادها و دستگاه‌های دیگر هم برای خودشان، خلاف سیاست‌های فرهنگی است. وقتی یک اثر هنری مانند فیلم، تشریفات قانونی را طی می‌کند، نباید برای اکرانش مقاومت کرد، چون مجوزی که به آن داده می‌شود فقط برای سینماهای کشور نیست، بلکه برای همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف است."

او همچنین تاکید کرد که مسوولان حوزه هنری در شورای بازبینی و صدور مجوز برای پروانه نمایش و اکران فیلم‌ها عضو هستند و از آن‌ها انتظار می‌رود پس از صدور مجوز برای یک فیلم با برخی واکنش‌ها و تصمیم‌ها باعث ایجاد بدبینی و دوگانگی نشوند.

با این حال حواشیِ خانه دختر ناتمام به نظر می‌رسیدند چرا که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکران آن مخالفت کردند.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر در رابطه با فیلم خانه دختر گفته بود که امیدواریم خود وزارت ارشاد فیلم های حاشیه سازی که شرایط اکران را ندارند را اکران نکنند.

حجت‌الاسلام آقا تهرانی –نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی هم در گفتگو با رسانه‌ها از صادر نشدن مجوز برای خانه دختر خبر داده و گفت "تلفنی به آقایان جنتی و ایوبی تذکر دادم. آنان نیز این فیلم را نپسندیده بودند".

خانه دختر و داستانِ تکراری توقیف!

امید چندباره برای خانه دختر
اخباری که توسط رسانه‌ها دست‌به‌دست می‌چرخید در نهایت صدای کارگردان خانه دختر را درآورد. شاه‌حسینی با انتقاد به عملکرد وزارت فرهنگ گفته بود زیاد‌شدن حواشی فیلم خانه دختر به عملکرد این وزارت‌خانه برمی‌گردد. 

با این حال کارگردان خانه دختر باز هم برای اکران فیلمش صبر خواهد کرد. مهرماه امسال شاه‌حسینی بار دیگر نسبت به اکران فیلمش ابراز امیدواری کرد. پس از این با شروع پاییز زمزمه‌هایی مبنی بر رفع مشکلات اکران خانه دختر به گوش رسید.

تهیه‌کننده فیلم اواخر آذر نسبت به رفع این مشکلات اطلاع‌رسانی کرد و گفت طبق صحبت‌های اخیرش با مسئولان این فیلم می‌تواند اکران شود.

همچنین چند روز پیش توییتر حامد بهداد از رفع مشکلات اکران این فیلم خبر داد. با این خبر به نظر می‌رسید که طلسم اکران‌نشدنِ خانه دختر بالاخره شکسته شده‌است. اما باز هم این اتفاق نیفتاد. چرا که وزیر فرهنگ روز گذشته پس از حواشیِ بسیار زیادی که خانه دختر تا کنون داشته اعلام کرد که این فیلم اکران نخواهد شد.

اظهار نظر علی جنتی هرچند به نظر برخی به‌دلیل کارت‌های زرد بسیاری است که او از مجلس گرفته اما در نهایت بار دیگر منجر به توقیف خانه دختر شد. 

تهیه‌کننده خانه دختر در واکنش به نظر جنتی درباره فیلمش گفته: این فیلم تاکنون چهاربار پروانه نمایش گرفته است. علی جنتی اعلام کرده سازندگان فیلم اصلاحات لازم را انجام نداده‌اند. اما واقعیت این است که ما بعد از جشنواره پارسال در چهار مرحله اصلاحات موردنظر را انجام دادیم.

رییس سازمان سینمایی نیز این ادعای عوامل فیلم را بی‌پاسخ نگذاشته و گفته معمولا پروانه‌ای که برای نمایش فیلم‌ها در جشنواره صادر می‌شود، ویژه همان ایام است و سینماگران برای دریافت پروانه نمایش دائمی باید دوباره اقدام کنند.

حالا قرار شده که عوامل فیلم در روزهای آینده نشستی مطبوعاتی با اهالی رسانه برگزار کنند تا از اتفاقات پشتِ پرده توقیفِ خانه دختر پرده بردارند. 

خانه دختر و داستانِ تکراری توقیف!

در این شرایط آیا امیدی به اکران خانه دختر پس از چندبین‌بار بالا و پایین و اصلاح هست؟ سرنوشت این فیلم ما را بار دیگر به یاد فیلم‌هایی همچون آشغال‌های دوست‌داشتنی، رستاخیز و... می‌اندازد. شرایطی که در آن فیلم در ابتدا مجوزهایی را کسب می‌کند اما پس از مدتی به تعلیق و یا توقیف در می‌آید. سئوال اینجاست که در وضعیتی که به اعتقاد کارشناسان سینمای ایران در بحران است، این برخوردها راه به کجا خواهند برد؟
موافقین ۰ مخالفین ۰

بازداشت دهمین مظنون حملات پاریس


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک قاضی بلژیکی حکم دستگیری دهمین مظنون حملات پاریس را به اتهام قتل و مشارکت در فعالیت‌های تروریستی صادر کرد.

فرد دستگیر شده یک بلژیکی متولد سال 1993 است که تنها به نام ایوب ب معرفی شده است. این فرد روز چهارشنبه در مولنبک دستگیر شد.

دفتر دادستان فدرال بلژیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ سلاح یا مواد منفجره‌ای از این فرد بدست نیامده است اما 10 تلفن موبایل کشف شده که برای تحقیقات فرستاده شده است..

این دفتر جزییات بیشتری اعلام نکرد اما گزارش پلیس فرانسه حاکی از آن است که عاملان حمله پاریس با دو عامل دیگر حمله در بلژیک در شب حمله تماس موبایلی داشتند.

لوموند نوشت: گزارش پلیس نشان می دهد این حمله از بلژیک و توسط ایوب ب، دهمین فرد دستگیر شده در ارتباط با حمله پاریس نظارت می‌شده است.
موافقین ۰ مخالفین ۰

ردپای داعش در کدام شهرها دیده می‌شود؟ + تصاویر


داعش در 4 سال اخیر ویرانی‌های زیادی در شهرهای مختلف سوریه و عراق به وجود آورده است.
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بزرگترین معضل جهان امروز و درگیری‌ها به دلیل بدست آوردن قدرت بوده اما راه‌های رسیدن به آن هدف متفاوت است. جنگ‌های نیابتی، مبارزه با تروریسم، مبارزه با حاکمان کشورها، جنگ‌ها مذهبی و جنگ‌های نژادی از جمله راه‌هایی هستند که قدرت‌طلبان برای رسیدن به قدرت از آنها استفاده می‌کنند.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

تروریست‌های فعال در سوریه و عراق معتقدند برای خدا و اسلام می‌جنگند، نه قدرت. اگر برای قدرت نمی‌جنگیدند هرگز با یکدیگر درگیر نمی‌شدند؛ لذا جنگ امروز جنگ قدرت است. داعش در این جنگ نابرابر هدایایی همچون اعدام، قطع عضو، اسارت، تجاوز و هزاران بلای دیگر داشته است اما باید دید چه زمانی داعش از بین خواهد رفت.


ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

داعش در سوریه
 
الرقه 

الرقه که  به "عاصمه الرشید" پایتخت هارون الرشید نیز معروف است دی ماه 3 سال گذشته پس از 6 روز درگیری شدید و خونین به کنترل کامل داعش درآمد. این استان با مرکزیت شهر الرقه، نخستین شهری بود که در ماه مارس سال 2013 میلادی به اشغال داعش درآمد و پس از آن این گروه حملاتی را به شهرهای دیگر این استان آغاز کرد. با تصرف نقاط مختلف این استان به دست داعش این گروه دیگر مخالفان مسلح سوری را از شهر بیرون کرد و آن را مرکز فعالیت‌های خود قرار داد. 

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

شهر رقه در شمال شرقی سوریه با 300 هزار نفر جمعیت بعنوان پایتخت حکومت خودخوانده این گروه انتخاب شد. الرقه هدف اصلی بمباران‌های بی‌اثر جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی بوده است که البته اخیرا روسیه و ارتش سوریه نیز عملیات هوایی در این شهر انجام دادند.
 
گفته می‌شود این گروه با تصرف کامل الرقه قوانین سختگیرانه‌ای را علیه ساکنان اعمال کرده است که در صورت تمرد، آنان را در زندان‌های زیرزمینی بازداشت می‌کند. مردم در الرقه به شدت از نظر آذوقه و غذا در مضیقه هستند و ساعت‌ها باید در صف دریافت آب و غذا بایستند. با این حال داعشی‌ها اقدام به جمع‌آوری زکات گندم از کشاورزان کرده و از مغازه‌دارها نیز سه هزار لیره به عنوان مالیات دریافت می‌کنند. 
 
ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

همچنین بر اساس قوانین داعش در الرقه زنان و دختران باید نقاب سیاه رنگ ضخیم بر صورت خود بیندازند و در صورتی که این نقاب، ضخیم نباشد، فرد بازداشت می‌شود. ممنوعیت پوشیدن شلوار جین، نمایش لباس‌های زنانه در ویترین و کار کردن مردان در فروشگاه لباس زنانه، تبلیغ آرایشگاه‌های زنانه، مراجعه زنان به پزشک مرد، شانه کردن موی سر و صورت (برای مردان)، کشیدن سیگار و قلیان و نشستن زنان بر صندلی از دیگر قوانینی است که داعش وضع کرده است. این شهر تا شعاع 70کیلومتری خارج از آن هنوز در دست تروریستهای داعش است.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود
 
تدمر (پالمیرا)

 شهر باستانی تدمر در استان حُمص سوریه و در ۲۱۰ کیلومتری دمشق است. این شهر در تاریخ 31 اردیبهشت امسال بدست تکفیری‌ها و در حمله‌ای شبیه به الرمادی تصرف شد. داعش در تدمر بسیاری از آثار باستانی که در لیست یونسکو نیز ثبت شده بودند را نابود کرد، این شهر هنوز در دست داعش است. 

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

ابولیث سعودی، فرمانده عملیات داعش  در شهر باستانی پالمیرا در شبکه رادیویی «الوان اف‌ام» در سوریه درباره آینده این شهر بعد از اشغال توسط داعش گفت: ما آن‌طور که بسیاری فکر می‌کنند با بولدوزر به این شهر حمله نمی‌کنیم، ما این شهر باستانی را ویران نمی‌کنیم اما مجسمه‌های موجود در آن را که گمراهان پرستش می‌کردند، پودر خواهیم کرد. تمامی میدان‌های تاریخی داعش هم اکنون به میدان‌های اعدام داعش تبدبل شده و تدمر امروز در اشغال داعش است اما تحت محاصره وحشتناک ارتش سوریه قرار دارد.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود


عین العرب (کوبانی)

کوبانی شهری کردنشین در کردستان سوریه است. این شهر در استان حلب در شمال سوریه واقع شده‌ و جمعیت آن ۵۲٬۱۱۵ نفر است. دولت سوریه این شهر را «عین‌العرب» می‌خواند. این شهر کُردنشین در شمال سوریه و هم مرز با ترکیه بعنوان نماد مبارزه با تروریست‌ها شناخته شده که اولین عقب نشینی جدی داعش از زمان آغاز پیشروی‌هایش از این شهر بود. محاصره کوبانی توسط داعش در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۴ به منظور تصرف شهر کوبانی در شمال سوریه آغاز شد. تا ۲ اکتبر این گروه موفق به تصرف ۳۵۰ روستای کردنشین منطقه شده‌ بود.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

حملات داعش باعث فرار بیش از ۲۰۰هزار نفر از مردم منطقه به ترکیه که در فاصله ۲ کیلومتری این شهر قرار گرفته شد. فرماندهی نیروهای داعش را در این نبردها ابوخطاب الکردی که از کردهای حلبچه است بر عهده داشت. در جریان بمباران ائتلاف، یک جنگنده آمریکایی به اشتباه نیروهای یگان مدافعان شهر را بمباران کرد!!!!!!! سخنگوی یگان‌های مدافعان شهر آمار دقیقی را از تلفات و آسیب‌های احتمالی ارائه نداد اما از کشته شدن ۶ سرباز و یک غیرنظامی در این بمباران سخن گفت. 

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

نیروهای پیشمرگه کُرد بعد از 4 ماه مبارزات سنگین و محاصره طولانی موفق شدند در 6 بهمن سال گذشته این شهر را آزاد کنند. منابع خبری بارها اعلام کردند که کردهای ترکیه به مراتب قصد کمک کردن به کردهای کوبانی را داشته‌‌اند؛ اما دولت ترکیه از آن جلوگیری کرده است.

شهر کوبانی امروز به طور کامل آزاد شده است و در اختیار ارتش و مردم سوریه است؛ اما هدیه داعش برای این شهر؛ ویرانی بالغ بر 90 درصدی آن است.

 
تل ابیض

دیگر شهر مرزی سوریه با ترکیه که در تاریخ 26 خرداد بدست نیروهای کُرد و در یکی از جدی‌ترین شکست‌های داعش، آزاد شد. این شهر با جمعیت 130 هزار نفری خط مواصلاتی تدارکات تروریست‌ها از ترکیه به الرقه بود.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

تل ابیض مرکز شهرستان تل ابیض از توابع استان رقه در سوریه بوده و این شهر در کنار مرز ترکیه قرار گرفته و گذرگاه مرزی تل ابیض نیز در این شهر است. جمعیت شهر نزدیک به 130 هزار نفر بوده و کردها و اعراب ساکنان این شهر را تشکیل می‌دهند. در جنگ سوریه؛ بین کردها و تروریست‌ها برای تسلط بر این شهر جنگی در گرفت که متعاقب آن داعش در قتل‌عامی ۴۵۰ تن از کردهای تل ابیض را کشتند که ۱۲۰ تن آنان کودک بودند. پس از تسلط داعش بر شهر بسیاری از کردها مجبور به مهاجرت شدند، ولی در نهایت نیروهای کرد داعشی ها را از انجا بیرون راندند.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود


داعش در عراق
 
الرمادی

 این شهر سنّی نشین در 100 کیلومتری غرب بغداد؛ مرکز بزرگترین استان عراق یعنی الانبار می‌باشد که با کشورهای سوریه، اردن و عربستان سعودی هم مرز می‌باشد. الرمادی نقطه جنوب غربی مثلث سنی در عراق به شمار می‌آید. بیشتر مردم رمادی سنی‌مذهب و از قبیله دُلَیم هستند. جمعیت استان الانبار بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر بوده و مساحتی بیش از 135 هزار کیلومتر مربع دارد. این استان از شهرهای "رمادی"، "سداح"، "حدیثه"، "هیت"، "عانا"، "فلوجه"، "ابوغریب"، "قائم"، "نخیب"، "رطبه"، "کبیسه"، "اسد"، "خالدیه"، "ساجریه"، "عبیدی"، "کرمه "، "حقلانیه" و "المحمدی" تشکیل شده و مرکز آن نیز شهر "رمادی " بوده که حدود 900 هزار نفر جمعیت دارد.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

گروه تروریستی داعش در اواخر اردیبهشت در حمله برق آسا و البته با همدستی برخی سران قبایل این استان توانستند با ده‌ها خودروی بمب‌گذاری این شهر را تصرف کنند. هدف اصلی تروریست‌ها برای اشغال رمادی، در وهله اول نزدیکی این شهر با مرز شرقی سوریه بود که تروریست‌های داعش می‌توانستند مسیر مواصلاتی خود را برای پشتیبانی به وجود آوردند و دلیل دوم نیز نزدیکی این شهر با استان‌های مهم و مذهبی مانند بغداد و کربلا بود که تروریست‌ها می‌خواستند با تصرف آنها عراق را به تصرف خود دربیاورند. تروریست‌ها در پیشروی خود حتی به نزدیکی استان کربلا نیز رسیدند ولی ارتش عراق به کمک نیروهای مردمی توانستند جلوی تروریست‌ها را بگیرند و آنها را تا مرز استان الانبار عقب براندند. 

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

نیروهای عراقی با همکاری یکدیگر و طی عملیاتی برق آسا در تاریخ 17 آذر موفق به پس گرفتن منطقه التمیم در جنوب غربی این شهر شدند که راه را برای پیشروی‌های آتی هموار کرد تا در 1 دی مرکز الرمادی را به کنترل خود درآورند و در نهایت این شهر 6 دی ماه امسال بصورت کامل آزاد شد. هم اکنون الرمادی حدود 5 روز است که طعم شیرین آزادی را چشیده است.


ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود
 
تکریت

زادگاه دیکتاتور معدوم عراق در 160 کیلومتری شمال بغداد در ماه فروردین بدست نیروهای ارتش، پلیس و با حمایت داوطلبان بسیجی و شیعه عراقی آزاد شد. تکریت مرکز استان صلاح‌الدین عراق است و جمعیت آن در حدود 3500000 نفر برآورد شده‌ است.

عملیات آزادسازی این شهر مهم که تقریبا خالی از سکنه شده بود، بزرگترین عملیات نیروهای مقاومت در آن زمان بود.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۴ در طی حمله به شمال عراق، دولت اسلامی عراق و شام کنترل این شهر را در دست گرفت. ساعاتی پس از آن ارتش عراق حملاتی برای بازپس‌گیری شهر انجام داد که منجر به درگیری‌های شدیدی در شهر شد. در کشتار اسپایکر ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴، حداقل ۱۵۶۶ نفر از افراد نیروی هوایی عراق در تکریت به کشته شدند. 

کارشناسان معتقد بودند که آزادسازی تکریت بیش از یک تا دو سال زمان می برد، اما نیروهای عراقی در کمتر از 4 ماه این شهر را از چنگال داعش بیرون کشیدند.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود


فلوجه

فَلّوجه شهری است که در استان الانبار عراق در 70 کیلومتری بغداد و در کرانه رود فرات قرار دارد. شهر فلوجه با جمعیت 400 هزار نفر در جاده بغداد به اردن قرار گرفته‌ است. در عراق این شهر به «شهر مسجدها» شهرت دارد؛ زیرا در فلوجه و روستاهای پیرامونش حدود ۲۰۰ مسجد وجود دارد. فلوجه از قدیم از مراکز مهم سنی‌گری در عراق بوده‌است. در زمان حکومت صدام حسین، فلوجه از مناطق اصلی پشتیبان رژیم او بود. در این دوران، بسیاری از افراد ارشد حزب بعث از اهالی فلوجه بودند و صدام به صنعتی کردن منطقه اقدام کرد و کارخانه‌های زیادی را در اطراف فلوجه بنا کرد.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

داعش هیچ گه نتوانست وارد شهر فلوجه شود؛ زیرا با مقاومت سرسخت مردم و ارتش عراق روبرو شد. داعش در زمان درگیری ها ادوات نظامی و ارتش خود را از منطقه صنعتی فلوجه به منطقه الشرطه منتقل کرده تا با انجام عملیات انتحاری در بین غیرنظامیان و مردم عادی مانع حملات ارتش عراق و بسیج مردمی به مواضع خود شود. گفتنی است که منطقه الشرطه یک منطقه مسکونی و غیرنظامی است.

داعش به دلیل عدم موفقیت در اشغال شهر فلوجه نیروهای خود را دسته‌بندی کرده است که شامل یگان مواد منفجره و انتحاری‌ها، یگان تک‌تیراندازها و خط شکن‌ها، یگان نیروهای پیاده و یگان هسته‌های خفته می‌شود. داعش دو مسیر خروجی برای فرار از مخمصه فلوجه پیش بینی کرد که مسیرهای الجزیره – البوبالی – الملاحمه – الصقلاویه و مسیر  حاشیه رودخانه فرات بود که از همین مسیرها ار جهنم فلوجه گریخت. نبرد در فلوجه گره سختی برای داعش خورد؛ به طوری که بالگردهای آمریکایی به کمک آنها شتافتند؛ اما حضور آنها نیز تغییری در جریان جنگ نداد. 

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

 
سنجار

سنجار شهری از استان نینوا در شمال باختری عراق است. جمعیت این شهر  بالغ بر 80000 نفر است. در اوت ۲۰۱۴ نیروهای داعش سنجار را به تصرف خود درآورده و به گفته شاهدان ایزیدی؛ پانصد تا دو هزار غیرنظامی ایزیدی را در روزهای ۶ و ۷ اوت اعدام کردند. اما نیویورک تایمز در روز ۷ اوت گزارش داد که ده‌ها نفر از مردان ایزدی اعدام شده و زنان آن‌ها برای مجاهدان مجرد زنده نگه داشته شده‌اند. ارتش عراق و نیروهای کرد مردمی در روز ۲۰ دسامبر ۲۰۱۴ در پایان یک حمله بزرگ تا شهر سنجار پیشروی کردند اما مقاومت سرسختانه تروریست های داعش در قسمت جنوبی شهر موجب شد تا نتوانند تمام شهر را به کنترل خود درآورند. در تاریخ 22 آبان نیروهای کُرد عراق توانستند این شهر را در 400 کیلومتری شمال غربی بغداد و در مرز سوریه، از چنگ تروریست‌ها آزاد کنند. بازپس گیری این شهر خط مهم تدارکات تروریست‌ها بین سوریه و عراق را قطع کرد. 

و سرانجام امروز سنجار نفس می کشد.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود
 
بیجی

بیجی شهری است که در استان صلاح‌الدین عراق، در کنار رود دجله و نزدیک شهر موصل قرار دارد. جمعیت این شهر ۲۰۰٬۰۰۰ نفر از سنی ها و کردها می‌باشد. شهر بیجی به دلیل هم‌جواری با پالایشگاه بیجی، شهری مهم به‌حساب می‌آید. این شهر سنّی شنین در 200 کیلومتری شمال بغداد، محل بزرگترین پالایشگاه نفت عراق در اواخر مهر ماه بدست نیروهای عراقی آزاد شد. بازپس‌گیری این منطقه که صحنه درگیری‌های طولانی مدت و دست به دست شدن میان نیروهای مقاومت و تروریست‌های داعش بود؛ کلید آماده‌سازی عملیات زمینی برای آزادسازی انبار و موصل (در آینده نزدیک) می‌باشد.

ابوعزرائیل و نیروهای تحت امرش در گردانهای کتائب امام علی نقش به سزایی در آزادسازی بیجی داشتند.


ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

 
موصل

دومین شهر بزرگ عراق بعد از بغداد موصل است که جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر دارد.تروریست های داعش از صبح به موصل حمله‌ور شدند و ساختمان استانداری و ساختمانهای دولتی مجاور را تحت کنترل خود در آوردند. استان نینوا (۵۰۴ کیلومتری شمال پایتخت عراق) است. داعشی‌ها همچنین بر فرودگاه موصل در شمال این شهر سیطره پیدا کردند و این افراد سپس به سمت چپ موصل پیشروی کردند. شهر موصل با خیانت برخی از نیروهای خودفروخته ارتش عراق در کم تر از یک روز سقوط کرد. شمار قابل توجهی از ساکنان شهر موصل در پی هجوم عناصر داعش از این شهر گریختند. عناصر داعش صدها محکوم را نیز از زندان‌های شهر موصل آزاد کردند. لازم به ذکر است که موصل پایتخت داعش در عراق می باشد. امروز مردم موصل بزرگترین قربانیان داعش هستند.مردمی که با آغوش باز داعش را پذیرفتند؛ اما هم اکنون شبها با ترس از فردای خود می خوابند.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

اطلاعات به دست آمده حاکی از فرار سیاستمداران و نیروهای امنیتی از موصل در زمان حمله داعش بود. 

استاندار نینوا، درباره اینکه گروه‌های مسلح چگونه توانستند کنترل نینوا را در دست بگیرند، گفت: چند ساعت پیش‌از اینکه افراد مسلح کنترل موصل را در دست بگیرند با فرماندهان ارشد ارتش عراق در منطقه دیدار کردم. به نظر می‌رسید که آنها کاملا به توان خود اطمینان دارند اما ساعاتی بعد با شنیدن خبر فرار جمعی نیروهای ارتش عراق از مواضع خود در موصل، غافلگیر شدیم.

ردپای داعش در کدام شهر ها دیده می شود

این شهر هنوز در کنترل تروریست‌هاست، اما حلقه محاصره آن توسط نیروهای ارتش عراق و حسدالشعبی هر لحظه تنگ تر می شود.

همه این شواهد ما را به یاد سخن گوهربار پیامبر اکرم اسلام (ص) می‌اندازد که "حکومت با کفر پایدار می‌ماند اما با ظلم و جور هرگز". اگر گروه‌های مردمی و ارتش عراق و سوریه به موفقیت‌های خود ادامه دهند شاید نابودی کامل داعش در عراق و سوریه را به زودی جشن بگیریم. شاید سال 2016، سالی عاری از هر گونه جنگ و تروریست در عراق و سوریه باشد.
موافقین ۰ مخالفین ۰

بازگشایی مسیر جدید مهرستان به ایرافشان

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان مهرستان از بازگشایی مسیر جدید مهرستان به دهستان ایرافشان از توابع بخش آشار خبر داد.

n00064460-b



به گزارش با مهرستان، محمدصالح بارانزهی با اشاره به بازگشایی مسیر جدید مهرستان به دهستان ایرافشان در گفت و گو با خبرنگار با مهرستان گفت: طول مسیر بازگشایی شده در مجموع ۷۰ کیلومتر است که از روستای دیهی آغاز و به دهستان ایرافشان ختم میشود.

وی به مزایای این جاده اشاره و تصریح کرد: طول این مسیر در محور اصلی از شهر مهرستان به کافه بلوچی و آشار و از آنجا به ایرافشان ۱۰۰ کیلومتر است که با بازگشایی مسیر جدید طول مسافت این محور به ۳۰ کیلومتر کاهش یافته است.

وی افزود: علاوه بر کاهش مسیر ، کاهش مصرف سوخت خودرو، کاهش اتلاف زمان، توسعه گردشگری، رونق روستاهای مسیر جاده از دیگر مزایای این پروژه است.

بارانزهی با بیان اینکه ۱۰ روستا از این مسیر جدید بهره مند می شوند، خاطرنشان کرد: با بازگشایی این مسیر جدید تعداد ۱۰ روستا و ۱۰۰ خانوار ساکن در این روستاها از مسیر جدید ایاب و ذهاب بهره مند می شوند.

رئیس اداره راه و شهرسازی مهرستان در خصوص اعتبار هزینه شده برای بازگشایی این محور گفت: از زمان آغاز به کار این پروژه تا کنون مبلغ ۲میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.

وی در پایان از آمادگی نیروهای راه و شهرسازی شهرستان مهرستان برای خدمت رسانی خبر داد و خاطرنشان کرد: اداره راه و شهرسازی شهرستان مهرستان در راستای توسعه و پیشرفت شهرستان و ایجاد راه های دسترسی استاندارد و مطلوب برای شهروندان از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و در این راستا از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های موجود بهره می برد.

موافقین ۰ مخالفین ۰

تذکر آیت الله موسوی به دولت در مورد بی توجهی به مشکلات اقتصادی

image585802



رییس دفتر رییس جمهوری با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، در دیدار و گفتگو با ایشان، ضمن ابلاغ سلام گرم رییس جمهور، به تشریح دستاوردهای دولت تدبیر و امید در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پرداخت.

به گزارش با مهرستان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  آیت الله موسوی اردبیلی در این دیدار با تقدیر از تلاش‌های دولت در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و بین المللی، بر ضرورت ملموس شدن تلاش های دولت برای مردم در جامعه تاکید کردند.

آیت الله موسوی اردبیلی با تمجید از تلاش‌های دولت در بخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی گفت: لازم است دولت به مشکلات مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه توجه ویژه داشته باشد و در رفع مشکلات اقتصادی آنان بکوشد.
 

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای بر لزوم تبیین و تشریح دستاوردهای مذاکرات برای مردم و مراقبت از توطئه دشمنان تاکید کردند.

نهاوندیان نیز در این دیدار با بیان اینکه امروز در شرایط دشوار اقتصادی، تلاش های دولت و توافق هسته ای باعث تقویت امید و روحیه مردم شده است، گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه ای بود که با رکود و تورم مواجه بودیم و باید این التهاب در کشور برطرف می شد و دولت تا حدودی توانسته این مشکلات را حل و فصل نماید.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به مشکلاتی که کاهش درآمد نفتی بوجود آورده است، خاطرنشان کرد: دولت با امکانات محدود توانسته در دوسال اخیر آرامشی را در فضای اقتصادی کشور و بازار ایجاد کند.

نهاوندیان با بیان اینکه توافق هسته ای دشمنان زیادی بویژه در داخل آمریکا دارد که از هر فتنه افکنی در مسیر اجرای این توافق فروگذار نمی کنند، اظهارداشت: با تلاش مسوولان و مذاکره کنندگان اقدامات خوبی تاکنون در مسیر اجرای برجام برداشته شده و امیدواریم بزودی شاهد اجرای کامل برجام باشیم.

رییس دفتر رییس جمهوری لغو قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران و بسته شدن پرونده نابحق پی ام دی  را از دیگر دستاوردهای بی نظیر مذاکره کنندگان کشور برشمرد.

انتهای پیام/ن

موافقین ۰ مخالفین ۰