سرپرست اداره منابع آب شهرستان مهرستان از پیگرد قانونی برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه های این شهرستان خبر داد.

۱۰۸۳۸۳_۴۶۰


به گزارش با مهرستان، سرپرست اداره منابع آب شهرستان مهرستان با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار با مهرستان اظهار داشت: برداشت بی رویه و غیر اصولی شن و ماسه از بستر رودخانه های شهرستان مهرستان پیگرد قانونی دارد.
رضا جلیلوند افزود: برداشت رسوبات و مصالح رودخانه ای از بستر رودخانه ها ممکن است از نظر فعالیت های اقتصادی نقش به ظاهر مناسبی داشته باشد اما باید هشدار داد پیش از هر عملی باید به مسائل زیست محیطی توجه کرد، زیرا که تمام فعالیت ها با هدف کمک به انسان و داشتن زندگی بهتر انجام می شود.
وی با اشاره به تاثیر عوامل خارجی در مورفولوژی بستر رودخانه، تصریح کرد: تاثیر عوامل خارجی در مورفولوژی بستر رودخانه منجر به یکسری از آشفتگی ها و بی نظمی ها در سامانه رودخانه می گردد.
وی خاطرنشان کرد: از جمله این مداخلات می توان به تغییرات استفاده از زمین، شهرسازی، سدسازی، پل سازی، انحراف مسیر رودخانه ها و برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه اشاره کرد بطوریکه این فعالیت ها منجر به تغییرات مهمی در رژیم های جریان و رسوبی رودخانه و تغییرات شکل کانال رودخانه های آبرفتی در بسیاری از مناطق شهرستان شده است.
جلیلوند با اشاره به مهمترین خطرات و پیامدهای برداشت غیراصولی شن و ماسه از بستر رودخانه، گفت: یکی از خطرات برداشت غیر اصولی از بستر رودخانه، غرقاب شدن اراضی روستائیان، تاسیسات، منازل مسکونی و تخریب یا آسیب دیدن ابنیه آنها و همچنین افزایش تلفات و ضایعات انسانی است.
وی افزود: چنانچه روند برداشت از بستر رودخانه های شهرستان غیر اصولی و بی رویه ادامه یابد خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت که از جمله می توان به ایجاد یاس و ناامیدی و در نهایت مهاجرت اجباری ساکنین این مناطق اشاره کرد.
وی ادامه داد: در صورت مشاهده هر گونه اقدام غیرقانونی از سوی افراد سودجو از همه ظرفیت‌های قانونی برای برخورد با متخلفین بستر و حریم رودخانه استفاده خواهیم نمود.
سرپرست منابع آب مهرستان به اقدامات فرهنگی در خصوص حفاظت از رودخانه ها در شهرستان مهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات فرهنگی که می توان برای حفظ و حراست از رودخانه ها انجام داد استفاده از علما، ائمه جمعه ، بخشداری، دهیاری ها و شوراهای اسلامی، شخصیت ها، معتمدین محلی و بومی منطقه است که با آگاه سازی و دادن هشدار به مردم مبنی بر پیامدهای ناشی از برداشت غیرمجاز شن و ماسه می توانند در حفاظت از رودخانه ها کمک کنند.