با توجه به کمبود دستگاه خودپرداز و کم بودن انواع شعب بانکی در شهر مهرستان، شهروندان مهرستانی برای برداشت وجوه نقد خود با مشکل روبرو هستند و این معضل باعث ایجاد صف‌های طولانی و معطلی شهروندان بخصوص روزهای واریز یارانه و همچنین پرداخت اقساط و سایر امورات بانکی از سوی دولت شده است.

به گزارش با مهرستان، نقص فنی دستگاه های خودپرداز، قطعی شبکه شتاب (شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی کشور)، تمام شدن وجوه نقد خودپردازها و نبود اسکناس در شبکه پولی بانک های شهر مهرستان مهم ترین دلایلی است که سبب می شود تا به بررسی اوضاع و احوال خودپردازها و مشکلات بانکی مردم در این شهر بپردازیم.
ساعتها معطلی و سرگردانی مردم در امورات بانکی
کمبود شعب بانکی و خودپردازها در سطح شهر مهرستان برای ارائه تسهیلات پولی و بانکی به شهروندان در شهرستانی که جمعیتی بالغ بر ۶۵ هزار نفر را در خود جای داده و روند افزایش جمعیت آن ادامه دارد، معضلاتی را به وجود آورده است به گونه ای که مردم باید ساعت ها از وقت گرانبهای خود را در شعب بانکی یا در صف های طولانی خودپردازها سپری کنند و گاهی با یکدیگر نیز درگیر شده یا به علت خرابی و کافی نبودن موجودی خوپردازها، فعالیت شان ناتمام می ماند.
در حال حاضر در این شهر، ۴ بانک با ۳ دستگاه خودپرداز فعالیت دارد که با توجه به جمعیت شهر این تعداد شعب بانکی و عابر بانک جوابگوی شهروندان نیست.
عابربانک ها بیشتر اوقات در کما به سر می برند
باورکردنش سخت است بیشتر از ۲۰ دقیقه در گرمای طاقت فرسای منطقه در صف خدمات خودپرداز میمانی و اتفاق افتاده، با وجود آن که حساب بانکی ات پر از پول است با این پیام مواجه شویم: این دستگاه هم اکنون فاقد اسکناس می باشد!
بررسی ۳ عابر بانک در شبانگاه یک روز تعطیل در شهر مهرستان به این شرح است:
• خودپرداز بانک تجارت : با عرض پوزش خودپرداز خارج از سرویس می باشد.
• خود پرداز بانک ملی : با عرض پوزش دستگاه موقتاً غیر فعال است. لطفا از دستگاه دیگری استفاده نمائید.
• خودپرداز بانک کشاورزی : با عرض پوزش بعلت فقدان اسکناس یا نقص فنی دستگاه در این لحظه پرداخت وجه امکان پذیر نمی باشد.
اینها پاسخ های همزمان ۳ دستگاه خودپرداز فعال یک شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۶۵ هزار نفر است.

IMG_20150921_215854

  IMG_20150921_220921

IMG_20150921_220334

                                                                    IMG_20150921_221022
متأسفانه در اکثر موارد حتی نمی توان به پیام های صفحه مانیتور خودپردازها اعتماد کرد. اگر شتاب برای این دستگاه قطع است، پس مطمئنا نباید دنبال دستگاه درستی درسطح شهر بود، چون شبکه شتاب سراسری است و همه خودپردازها را به هم متصل می کند. اما پیام های روی صفحه مانیتور دستگاه اغلب عابربانک ها یک نوشته سرسری و بی صحت است.
مثلا به جای شبکه شتاب قطع است ممکن است با این پیام مواجه شویم: کارت شما فاقد اعتبار است!
شاید اگر به همین موارد ریز توجه شود، در هنگام خرابی دستگاه مشتری خونسردانه تر رفتار کند و برای پیدا کردن دستگاه خودپرداز سالم نیازی نداشته باشد که کل شهر را بگردد.
این اولین باری نیست که این مشکل در سطح شهر مهرستان اتفاق می افتد و با اطمینان نیز می توان گفت آخرین بار هم نمی تواند باشد.
بانک صادرات شهر مهرستان نیز فاقد دستگاه خودپرداز است و این عامل باعث می شود تا دارندگان کارت‌های بانک صادرات نیز به سایر شعب سرازیر شوند.
در ساعات و ایام تعطیل باید بسوزیم و بسازیم
یکی از مراجعان خطاب به بقیه می گوید امشب هیچ کدام از خودپردازها کار نمی کنند و بهتر است امشب فکر برداشت پول، انتقال و یا خرید انواع شارژ تلفن همراه و … از این عابر بانک ها را فراموش کنیم و امیدوار باشیم فردا مشکل حل شده باشد.
یکی دیگر از افراد حاضر در آنجا می گوید: معلوم نیست این اوضاع و احوال تا کی قرار است ادامه داشته باشد.
یکی از شهروندان می گوید: بانک ها هم تنها در ساعات اداری به مشکلات خودپردازهای خود رسیدگی می کنند و در سایر ساعات و ایام تعطیل باید بسوزیم و بسازیم.
شلوغی خودپردازها
یکی از مشتریان بانک در حالی که در صف طولانی خودپرداز ایستاده است، می گوید: از وضعیت موجود راضی نیستم نه تنها من بلکه هیچ کس راضی نیست، روزانه باید چندین ساعت از وقت خود را در صف خودپرداز بانک ها بگذرانیم در حالی که داخل بانک ها نیز خیلی شلوغ و گرم است.
حسین زهی در حالی که سخنانش از سوی افراد دیگر در صف تایید می شد، با اشاره به واریز یارانه ها در اواخر ماه افزود: با واریز یارانه ها صف عابر بانک ها طولانی تر می شود و باید ساعت ها در صف ایستاد تا مقداری پول آن هم اگر دستگاه سالم باشد دریافت کرد.
یکی دیگر از شهروندان مهرستانی اضافه کرد: کمبود بانک در این منطقه باعث شده کسی که کار بانکی دارد یک روز از کار خود دست بکشد تا بتواند به امورات بانکی خود برسد، این معضل چندین ساله این شهرستان است.
ملازهی افزود: باید مسئولان ذیربط در این باره چاره ای اساسی بیندیشند تا مردم در صف های طولانی وقت خود را صرف نکنند و با تخصیص دستگاه های بیشتر و استقرار آنها در ادارات پر رفت و آمد نظیر فرمانداری، جهاد کشاورزی و … به مردم در اکثر نقاط شهر خدمت رسانی کنند.
وی ادامه داد: پرداخت قبوض آب، برق و تلفن حداقل اموری است که در حال حاضر از طریق خودپردازها و کافی نت ها انجام می شود و انتظار این است که افزایش و تجهیز خودپردازها به گونه ای باشد که هیچ شهروندی در پرداخت هزینه های عمومی دچار مشکل نشود.

۲۰۱۵۰۹۲۰_۱۲۰۶۳۸

جای بسیاری از شعب بانکی در شهرستان مهرستان خالی است
با وجود آنکه از دی ماه سال ۱۳۸۷ که مهرستان به شهرستان ارتقا یافت می گذرد اما هنوز ساکنان مرکز این شهرستان با مشکلات متعددی روبه رو هستند که یکی از آن ها کمبود شعب بانکی در این شهر است بطوریکه بانکها از مراکز اداری هستند که همیشه با ارباب رجوع سر و کار دارند و نوع خدمات آنها گسترده است.
عثمان دهانی یکی از شهروندان مهرستانی به نبود شعبه بانک مسکن در شهر مهرستان اشاره می کند و می گوید: در شهر مهرستان اصلا شعبه بانک مسکن وجود ندارد و ما برای کارهای بانکی و حتی پرداخت اقساط مسکن باید مسیر ۱۰۰ کیلومتری به سراوان و یا ایرانشهر را طی کنیم تا خودمان را به بانک مذکور برسانیم.
وی افزود: چنانچه به موقع به بانک مورد نظر نرسیم و اقساط را به موقع واریز نکنیم مشمول جریمه و دیر کرد می شویم.
دهانی گفت: در این شرایط آیا منطقی است که به منظور پرداخت قسط یا سایر امور بانکی این مسیر طولانی را تا سراوان بپیماییم و هزینه های متعددی متقبل شویم.
وی ادامه داد: کرایه رفت و برگشت ما به شهرستان های مجاور برای واریز اقساط برابر با نصف هزینه اقساط می باشد.
یکی از شهروندان ساکن روستای قادر آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان مهرستان نیز می گوید: فاصله روستای ما تا شهر مهرستان۱۰ کیلومتر است و قصد اخذ وام از یکی از بانک ها را داشتم که متاسفانه این بانک در مهرستان شعبه ندارد و برای گرفتن وام مسیر ۱۰۰ کیلومتری به سراوان را با خودروهای سوار راهی می شویم تا خودمان را به بانک مذکور جهت اخذ وام برسانیم.
دوست محمد اربابی افزود: به منظور دریافت یک فقره وام علاوه بر چندین بار طی مسیر مهرستان به سراوان مجبوریم ضامن های خود را نیز همراه ببریم که خود هم هزینه سفر را افزایش می دهد و هم سبب می شود چند نفر از کار و زندگی خود عقب بیفتند.
مشکلات بانکی معلولان مهرستانی
یکی از مسئولین که نخواست نامش فاش شود با اذعان به مشکلات جدی معلولان در بهره بردن از خدمات بانکی در شهر مهرستان تصریح کرد: کمبود شعب بانکی به خصوص بانک های توسعه تعاون، ملت و مسکن معلولان شهرستان مهرستان را با مشکل جدی مواجه کرده است بطوریکه بسیاری از معلولان شهرستان برای بازگشایی و افتتاح حساب، تعویض کارت و سایر خدمات مجبورند به شهرستان های همجوار نظیر ایرانشهر، سوران و سراوان مهاجرت روزانه داشته باشند که هزینه ایاب و ذهاب آنها به این شهرستان ها از هزینه مستمری ماهیانه آنها بیشتر می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه خیلی از معلولان توان سفر به خارج از شهرستان را ندارند ضروری است مسئولان نسبت به راه اندازی و ایجاد شعب بانک های مذکور اقدامات اساسی انجام دهند.
لزوم آموزش الکترونیک و بانکداری الکترونیک به شهروندان
مردم مهرستان از استاندار سیستان و بلوچستان و مسئولین شهرستانی خواستار راه‌اندازی شعبه‌های دیگر بانک‌ها از جمله بانک ملت و مسکن و سایر شعب در این شهر هستند زیرا این شهرستان با توجه به وقعیت استراتژیک خود در یک چهار راهی مواصلاتی قرار گرفته است و چشم انداز رو به رشد و افقی روشن می توان برای آن متصور شد.
شهرستان مهرستان به عنوان یکی از شهرستان های مهم استان در منطقه بلوچستان از لحاظ گردشکری و کشاورزی و توسعه صنایع و کارگاه های زود بازده از ظرفیت های فراوان برخوردار است از این رو ضرورت تجهیز همه جانبه آن به همه امکانات مورد نیاز به ویژه تجهیز و توسعه زیر ساخت های مرتبط با مقوله دولت الکترونیک برای توسعه و پیشرفت این شهرستان گامی بزرگ و امری حیاتی است.
البته نباید نادیده انگاشت عدم دسترسی و توجیه شهروندان به دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و آموزش صحیح به آنها نیز می تواند مراجعه آنها را به بانک کم کند و از تردد بی شمار آنها در جاده ها نیز بکاهد.